Menü

„A vízkincset nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön!”
Főoldal
Hírek » Aktualitások » Válaszok a 2017 évi Vevői e...
2018. október 20. szombat - Vendel napja - 20:49

Válaszok a 2017 évi Vevői elégedettség mérésben feltett kérdésekre - 2018-02-06 Váltás akadálymentes nézetre.

Tisztelt Felhasználóink!
Ezúton szeretnénk megköszönni, hogy kitöltötték a vevői megelégedettség méréssel kapcsolatos kérdőívünket. Köszönjük, hogy időt szántak arra, hogy részt vegyenek a felmérésben és ezzel segítsék a munkánkat.
Az alábbiakban az Önök által leggyakrabban feltett kérdésekre adunk választ és segítséget szeretnénk nyújtani abban, hogy a honlapunkon található információk eljussanak Önökhöz!
 
Általánosságban:
A BAKONYKARSZT Zrt. honlapján olvashat a Társaság aktuális híreiről, tervezett üzemszünetekről, településenkénti ivóvíz minőségi adatokról és a tisztított szennyvíz minőségekről. Megtalálja és olvashatja a Bakonyi Karsztvíz újság, valamint a Hírlevelek összes eddig megjelent számát, amelyben sok érdekességet olvashat fejlesztésekről, jövőbeni célokról, a szolgáltatott ivóvíz minőségéről, vízkeménységről, vízlágyításról, mobil applikációról és a Hírlevélben található számlamagyarázatunk segíthet a számla megértésében is.
A Közérdekű adatok címszó alatt megtalálható Társaságunk Üzletszabályzata.
A Letölthető nyomtatványok címszó alatt is sok tájékoztatást olvashat többek között az ivóvíz-törzshálózatra való rákötésekről, a szennyvíz-törzshálózatra való rákötésekről, házi beemelők műszaki követelményeiről, a bekötővezeték fektetési munkák elvégzésének feltételeiről, mellékvízmérők felszereléséről stb.
Kérjük, hogy nézze meg honlapunkat, amennyiben van rá lehetősége és tudjon meg többet a szolgáltatásunkkal kapcsolatosan.

A vevői megelégedettség mérés során gyakran feltett kérdésekre az alábbiakban adunk rövid választ:

1. Vannak-e az ivóvízben gyógyszermaradványok, hormonok?
A csapvizet országról országra más-más forrásból nyerik, de a vízkivétel alapvetően kétféleképpen történik: felszíni vizekből (melynek során tavak, folyók vizét tisztítják) vagy felszín alatti vizekből (karsztvíz, mélységi rétegvíz és parti szűrésű vízbázisok kútjaiból). Magyarország szerencsés földrajzi fekvésének köszönhetően olyan rendkívüli helyzetben van, amit sok ország megirigyelhetne: ivóvizünk 95 százaléka felszín alatti vizekből származik, melyek minősége lényegesen jobb, mint a szennyezésnek sokkal jobban kitett felszíni vizeké. Éppen ezért nem helyénvalóaz az állítás, mely szerint gyógyszermaradványok és hormonok lennének a csapvízben, hiszen ezen anyagok a föld alatti vízkészletekig nem juthatnak le.
Bár az ivóvíz minőségi követelményeiről és az ellenőrzés rendjéről szóló 201/2001 (X.25.) Kormányrendelet a gyógyszerek és egyéb gyógyszergyári vegyianyagok esetleges maradványának vizsgálatát nem írja elő, többek közt a köz- és médiaérdeklődésnek köszönhetően a BAKONYKARSZT Zrt. végeztetett ilyen jellegű méréseket a WESSLING Hungary Kft. laboratóriumával. Ennek során a statisztikai adatok szerint leggyakrabban használt gyógyszerek – szteroidhormonok (androszteron,etinil-ösztradiol, dehidroepiandroszteron, gesztodén, tesztoszteron) és nem szteroid jellegű vegyületek (ibuprofén, ketoprofén, diklofenák, naproxén) – esetleges jelenlétét vizsgáltuk a BAKONYKARSZT Zrt. szolgáltatási területéhez tartozó ivóvízellátó hálózatokon. A jelenleg rendelkezésre álló nagy érzékenységű mérési technikákkal az ivóvízben nem találtak kimutatható mennyiségben gyógyszermaradványt, annak ellenére, hogy az alkalmazott módszerek nanogrammnyi (a gramm milliomod része) mennyiségeket is képesek kimutatni.
Fontos tudnunk, hogy a házi víztisztító berendezéseket forgalmazó cégek üzleti érdeke, hogy hamis információkat tegyenek közzé ezzel a kérdéssel kapcsolatban. A magyarországi csapvízben eddig senki sem mutatott ki mérhető mennyiségű gyógyszermaradványt, illetve fogamzásgátlókból visszamaradt hormonokat.

2. Mi az előírás az ivóvízhálózatban üzemszerűen tartott víznyomás mértékére vonatkozólag és hová fordulhatunk, ha úgy érezzük, hogy a hálózati nyomás nem megfelelő?
A BAKONYKARSZT Zrt. a közműves ivóvízellátást legalább 1,5 és legfeljebb 6 bar hálózati nyomás mellett a szolgáltatási ponton köteles teljesíteni az 58/2013. (II. 27.) Korm. rendelet
77. § (1) alapján.
 
Kérjük Felhasználóinkat, hogy amennyiben víznyomással kapcsolatos problémájuk van, azt pontos név és cím megjelölésével jelezzék Társaságunk valamelyik elérhetőségén, amit minden esetben kivizsgálunk és amennyiben lehetőség van rá orvosoljuk a problémát.
 
3. Milyen módon kerül ellenőrzésre a BAKONYKARSZT Zrt. által szolgáltatott víz minősége, megfelel-e a víz a minőségi előírásoknak? Van-e lehetőség a víz minőségéről tájékozódni a BAKONYKARSZT Zrt-nél?
Az ivóvízhálózaton szolgáltatott víz minőségét rendszeresen, a Veszprém Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szerve által elfogadott ivóvíz mintázási ütemterv szerint ellenőrzi a BAKONYKARSZT Zrt. akkreditált laboratóriuma és a Népegészségügyi Szakigazgatási Szerv akkreditált laboratóriuma.  A szolgáltatott ivóvíz minősége megfelel a 201/2001. (X. 25.) Korm. rendeletben előírt határértékeknek.  A BAKONYKARSZT Zrt. üzemeltetési területéhez tartozó településeken szolgáltatott ivóvíz minőségéről a honlapon tájékozódhatnak. Itt megtalálhatóak településenként, a szolgáltatott ivóvíz minőségére vonatkozó vízvizsgálati eredmények. A rendkívüli eseményekről és haváriákról a helyi TV képújság szolgáltatásán, illetve a helyi rádió hirdetésein keresztül Társaságunk tájékoztatja a felhasználókat.
 
4.  Honnan származik a BAKONYKARSZT Zrt. által szolgáltatott ivóvíz?
A BAKONYKARSZT Zrt. felszín alatti vízbázisokból termeli ki a szolgáltatott ivóvizet. Vízbázisaink 84%-a jó minőségű karszt víz, mely vízbázisokból a víz közvetlenül a vízellátó hálózatba illetve a felhasználókhoz juttatható, esetleges biztonsági fertőtlenítés alkalmazása mellett.
Vízbázisaink kisebb része (16%-a) rétegvíz eredetű, mely vizek a nyersvízben előforduló főleg vas, mangán és ammónia tartalom miatt tisztításra szorulnak. Ezen vízbázisokból tisztítási technológia alkalmazása után jut a víz az ivóvízhálózatba illetve a felhasználókhoz. Az elmúlt években több településünk is részt vett ivóvízminőség-javító beruházásokban, melynek eredményeként mára az ammónia tartalmú nyersvizek tisztítására már mindenhol korszerű víztisztító technológia üzemel.
A 90-es évek elején létesült vas- és mangántalanítók felújítása a közeljövő feladata, de jelenleg ezek a berendezések is képesek a vonatkozó kormányrendelet szerinti vízminőség biztosítására.
 
5. Milyen módon kerül fertőtlenítésre a BAKONYKARSZT Zrt. által szolgáltatott ivóvíz, mekkora mértékű a fertőtlenítő szer mennyisége az ivóvízben?
Fertőtlenítésre a legtöbb helyen nátrium-hypoklorit oldatot használunk. A víz biztonsági fertőtlenítésekor ügyelünk arra, hogy a lehető legkevesebb klórmennyiséget adagoljuk a vízhálózatba.
A vízhálózaton a szabad aktív klór mennyiségét minden mintavételezésnél ellenőrizzük, határérték ugyan erre az összetevőre nincs, de igyekszünk azt az érzékelési küszöb azaz 0,2 mg/l alatt tartani.
 
6. Mit jelen pontosan a vízkeménység fogalma? Milyen mértékű a BAKONYKARSZT Zrt. által szolgáltatott ivóvíz keménysége, s ezen érték okozhat-e egészségkárosodást?
A szolgáltatott ivóvíz Társaságunk működési területének nagy részén karsztvíz jellegéből adódóan keménynek minősül, 18 nk0 fok felett van, átlagos értéke 20 nk0.
A víz keménysége nem más, mint egy mutatószám a szervezetünknek fontos ásványi anyag: a kálcium (Ca) és a magnézium (Mg) vízben oldható sóinak mennyiségéről. Ha sok az ivóvízben a Ca és a Mg, akkor kemény (18 nk0 felett) vízről beszélünk.
A vízkeménység közhasználatú mértékegysége a német keménységi fok. Jele: nk0
1 német keménységi fokú az a víz, amelynek 1 literében 10 mg kalciumoxiddal egyenértékű kalcium- és magnézium- ion van oldatban.
Ennek alapján az ivóvizet 5 kategóriába soroljuk:
0-8 nk0-ig lágy
8-12 nk0-ig közepes
12-18 nk0-ig kissé kemény
18-30 nk0-ig kemény
30-50 nk0-ig igen kemény
A Ca a fogak és a csontok építőanyaga és a véralvadáshoz nélkülözhetetlen. Egy felnőtt embernek naponta 800-1000 mg-ra van szüksége.
A Mg az idegrendszer és az izomzat jó működéséhez szükséges. Hiánya izomgörcsöt okozhat, továbbá az artériák szűkülését idézi elő. Napi szükségletünk 300 mg.
A BAKONYKARSZT Zrt. által szolgáltatott ivóvíz rendszeres fogyasztása – keménysége révén- hozzájárul szervezetünk számára nélkülözhetetlen ásványi anyagok biztosításához, de semmiképpen sem károsítja azt.
A kemény víz fogyasztása az emberi szervezetnek jó, hátránya, hogy 60 C0 feletti melegítéskor vízkő képződik belőle, ami az edények falán, háztartási gépekben, kávéfőző, vízforraló, bojler falán kiválik.
Társaságunk úgy gondolja, hogy a víz keménysége miatt víztisztítási technológia kiépítése vízellátó rendszereinken nem szükséges, azt a felhasználás helyén, helyileg érdemes kezelni.
Megjegyezzük, hogy palackozott ásványvizek többségének fogyasztása esetén a csapvíznél keményebb vizet viszünk szervezetünkbe.

7.  Milyen hatékony és költségkímélő módszereket tud javasolni Társaságuk a vízkő eltávolítására a különböző berendezésekben?
A vízkő (CaCO3) eltávolítására a drága vízkőoldók helyett használhatunk környezetbarát anyagokat, citromsavat vagy ecetet. Ha a mosógépbe, kávéfőzőbe, vízforralóba 20%-os ecetet öntünk és felforrósítjuk, akkor a gép újra úgy ragyog, mint amikor megvásároltuk.
A kádról, csempéről, WC csészéről is ecetes, citromsavas tisztítókendővel távolíthatjuk el a vízkőfoltokat.
A villanybojlernél nem alkalmazható ez a módszer. Ezen berendezések elé a víz-szerelvényboltokban kapható házi vízlágyító berendezések beépítését javasoljuk.
Ezek a házi vízlágyítók több féle elven működhetnek:
  1. A hálózati ivóvíz vegyszeres kezelésekor, polifoszfátot adagolnak a vízhez, ami melegítéskor is oldatban tartja a sókat, ezáltal akadályozza meg azok kirakódását, azaz a vízkő képződését.
  2. A fordított ozmózis elvén működő berendezésekben a vizet olyan membránon préselik keresztül melynek apró pórusai, csak a vízmolekulákat engedik keresztül, így a Ca és Mg ionok sem jutnak át a membránon.
  3. Az ioncserélés alapján működő vízlágyítókban a beépített gyanta kivonja a Mg és Ca ionokat és nátrium ionokra cseréli őket. A víz keménységét eltávolító gyanta regenerálásához azonban vízre és sóra van szükség.
  4. Elektromos vízkőtelenítő berendezéseknél a Ca és Mg ionokat kis impulzusok tartják oldatban. Így nem tudnak kirakódni a csővezetékek, berendezések falán.
  5. Mágnesesség elvén működő berendezéseknél a mágnesek polarizálják és ionizálják az átáramló vizet és a benne lévő oldott ásványi anyagokat. Ennek hatására a vízkő helyett, vele azonos vegyjelű, de eltérő kristályszerkezetű aragonit képződik.
  6. Molekuláris nanotechnológián alapuló vízlágyító berendezéseknél a folyamat során a kalcium ionok teljesen stabil, hőálló, oldhatatlan kalcit kristályokká alakulnak át.

Néhány beszerzési forrás házi vízlágyító berendezésre:

Vízker Kft. 8200 Veszprém, Pápai út 49.

Tel: 36-88-578-970; Fax: 36-88-578-960
E-mail: vizker@vnet.hu Web: www.vizker.com

ProMinent bemutatóterem és szaküzlet 9027 Győr, Nagysándor József u. 21.

Tel: +36 96/529-871; Fax: +36 96/529-872
E-mail: bemutatóterem@prominent.hu
 
Web:
www.lagyviz.hu
www.cwg.hu
www.protfilt.hu

 
8. Lakóövezetünkben esőzések, hóolvadások idején gond van a csapadékvíz megfelelő elvezetésével. Foglalkozik-e a BAKONYKARSZT Zrt. ezen problémák megoldásával?
A BAKONYKARSZT Zrt. fő tevékenysége az ivóvízellátás, szennyvízelvezetés és szennyvíztisztítás. A csapadékvíz elvezetésének megoldása nem Társaságunk hatáskörébe tartozik. Ezen feladatokat az Önkormányzatok látják el.
 
A fentiek alapján a településen tapasztalható csapadékvíz elvezetési problémák esetén kérjük a helyi Önkormányzathoz szíveskedjenek fordulni.
 
9.  Az ivóvízhálózaton észlelt hibákat hol lehet bejelenteni a BAKONYKARSZT Zrt.-nél, milyen lépései vannak a hibajavítási munkálatoknak?
Részvénytársaságunknál 24 órás diszpécser szolgálat üzemel, mely a Társaság Veszprém Központjában, illetve az Ajkai Üzemmérnökségünkön elérhető. Ezen felül munkanapokon minden üzemegységünknél ügyfélszolgálati időben lehet az észlelt hibákról megtenni a bejelentést, ami minden esetben rögzítésre kerül a műszaki információs rendszerben. Munkaidőn túl a telefonhívásokat automatikusan átirányítjuk a központi diszpécser szolgálathoz. A rögzített hiba súlyossági szintje alapján besorolásra kerül és Társaságunk megkezdi az elhárítását. Az általunk üzemeltetett közműhálózat egyes esetekben elöregedett, rossz állapotú vezetékekből áll, amik rekonstrukcióját, cseréjét Társaságunk jelentős erőforrások bevonásával tervszerűen végezte, és jó eredményeket értünk el országos szinten is az évente elvégzett felújítások terén. A 2008-as válság után kialakult gazdasági helyzet, valamint a szolgáltatókat terhelő új adók és befizetési kötelezettségek Részvénytársaságunkat is nehéz helyzetbe hozták, ezért a korábbi felújítási ütemet vissza kellett fognunk, azaz igazítanunk kellett az új gazdasági körülményekhez. Sajnos ez azt eredményezi, hogy fontos rekonstrukciókat nem tudunk elvégezni, ezért a meghibásodások száma megszaporodhat. Az egyes konkrét hibák esetében az alkalmazott eljárás különböző lehet a hiba fajtájától, súlyosságától függően, de minden esetben a lehető leghamarabb és a lehető legkisebb kellemetlenség okozásával próbáljuk megvalósítani a hiba elhárítását. A 6 órát meghaladó vízhiány esetében, vízpótló megoldást alkalmazunk. Vízszállító kocsival, vagy utánfutós víztartállyal igyekszünk a jogszabályokban előírt mennyiségű ivóvizet biztosítani. A hiba javítása során egyes esetekben a feltárás sem egyszerű, mert a hiba helye nem minden esetben pont ott van, ahol azt feltételezzük, ezért előfordul, hogy a tényleges hibahely megállapításához több feltárást is kell végezni. 2014. évtől jogszabályi változás miatt minden egyes belterületi hibahely feltárásához, ahol az adott utcában gázvezeték található, a munkák megkezdése előtt kötelezően szakfelügyeletet kell kérnünk a gázszolgáltatótól. Így, rajtunk kívülálló okok miatt, több órával is meghosszabbodhat sajnos a vízhiányt.
 
10. A víz- és csatornaszolgáltatással kapcsolatos hírekről honnan kap tájékoztatást a felhasználó?
Részvénytársaságunk 2013-tól Hírlevelekkel fordul Felhasználóihoz, melyeket a vízdíj számlákhoz csatolva küldünk el papíron, illetve a honapunkon is közzéteszünk. A Hírlevelet minden olyan Felhasználónk megkapja, aki papír alapon kap számlát. A Kérdőívben megfogalmazott kérdések, kérések alapján ezt követően az on-line ügyfélszolgálatunkra regisztrált és általunk ismert e-mail címmel rendelkező Felhasználóink számára egy külön e-mail formájában megküldjük Hírleveleinket.
 
11.  Hol szerezhető be részletes tájékoztató az öntöző vízmérőkkel kapcsolatosan?
Az öntöző vízmérőkkel vagy hivatalosan „locsolási mellékvízmérőkkel” kapcsolatos információkról és kérdésekről honlapunk részletes tájékoztatást ad. Társaságunk elfogadott Üzletszabályzata is tartalmazza a locsolási mellékvízmérők felszerelésének és használatának részletes leírását. Üzletszabályzatunk megtalálható honlapunkon.

12. Foglalkozik-e BAKONYKARSZT Zrt. az épületeken, illetve lakásokon belüli hibák elhárításával?
A Kérdőívben gyakran megfogalmazott kérdés volt, hogy épületen, lakásokon belüli hibák esetén mi a teendő. Részvénytársaságunk üzemeltetési kötelezettsége a bekötési vízmérőt követő első elzáró szerelvényig tart. A felhasználási hely ivóvízfogyasztását biztosító – az ingatlan alkotórészét képező – vezetéket, (házi ivóvízhálózat), amely a vízkivételi helyig szállítja a vizet, valamint annak kiegészítő elemeit nem üzemeltetjük. Ez érvényes a szennyvíz csatorna esetében is, itt a telekhatár közvetlen közelében kialakított tisztító műtárgy (akna, tisztító idom) az üzemeltetési határ. Honlapunkon megtalálható a minősített szerelők jegyzéke (elérhetőséggel). Ezeket a szakembereket javasoljuk felkeresni épületen, lakáson belül keletkezett hibák elhárítására.

13.  A BAKONYKARSZT Zrt. a szennyvízelvezető- és tisztító rendszert mely határokig üzemelteti? Milyen tevékenységet kell elvégeznie a szennyvízelvezető hálózaton?
A BAKONYKARSZT Zrt. a szennyvízelvezető hálózatot a szolgáltatási pontig üzemelteti. A szolgáltatási pont fogalmát az 58/2013. (II. 27.) Korm. rendelet 1.§ 37. b) pontja határozza meg. A szolgáltatási pont egyszerű meghatározása: a telekhatáron belül, attól legfeljebb 1 m-re elhelyezett tisztító-ellenőrző akna vagy idom kifolyási oldala. A szennyvízelvezetési szolgáltatási ponttól az ingatlan felé eső tisztító-ellenőrző akna vagy idom és a vezeték (házi szennyvízhálózat) üzemeltetése a felhasználó feladata.
A zárt szennyvízgyűjtők szippantása, a keletkezett szennyvíz elszállítása nem tartozik Társaságunk tevékenységi körébe.
Részvénytársaságunk fő tevékenységei közé tartozó szennyvízelvezetés és tisztítás során mindent megtesz annak érdekében, hogy azt felhasználóink teljes megelégedésére végezze.
A szennyvízelvezető törzshálózatot rendszeresen ellenőrizzük, szükség esetén tisztítjuk.
A rendszerünkön előforduló üzemzavarok elhárítását észlelés, vagy bejelentés után rövid időn belül megkezdjük. A gyors beavatkozás érdekében 24 órás diszpécserszolgálatot és hibaelhárító ügyeletet működtetünk.
A szennyvízelvető hálózatba szabálytalanul, engedély nélkül bevezetett csapadékvíz, talajvíz, belvíz annak túlterhelését, üzemzavarát okozhatja. Részvénytársaságunk, - az ország többi víziközmű szolgáltatójával egyetemben - jelentős erőfeszítéseket tesz ezek felderítésére és megszüntetésére.
 
14.  Hogyan és milyen időközönként történik a BAKONYKARSZ Zrt. üzemeltetési területén a vízmérő leolvasás?
Az egységes közszolgáltatói számlaképről szóló 2013. évi CLXXXVIII. törvény, a víziközmű-szolgáltatók részére előírja, hogy a számlán meg kell jelölni a következő olvasás várható 5 napos időintervallumát. Ezt a BAKONYKARSZT Zrt. maradéktalanul be is tartja. A számla részletező rész után a "Tájékoztató adatok" között megtalálható a következő leolvasás várható időpontja.
A lakossági bekötési vízmérőket két havonta olvassa Társaságunk. Ez azt jelenti, hogy ha valakinél januárban járt a leolvasó - azaz február elején kapott vízdíj számlát -, azt legközelebb márciusban fogja felkeresni. Ha februárban olvasták a vízmérőjét, akkor áprilisban és ennek megfelelően két havonta, fogja keresni a vízmérő leolvasó.
A mellékvízmérőkre évente egyszer bocsátunk ki olvasott mérőállás alapján számlát. A köztes időszakban, az előző év felhasználása alapján kiszámolt átlagmennyiséget számlázzuk ki. A következő éves ellenőrző leolvasás várható időpontja az átlagmennyiségről szóló számlákon szintén 5 napos intervallum megjelölésével található. Ha valaki a pontos napra kíváncsi, az az ügyfélszolgálaton (személyesen, telefonon vagy e-mailben) tudja megkérdezni. A leolvasási ütemterv minden évben január 20-ig elkészül. Attól csak nagyon indokolt esetben térünk el.
 
15. Kinek kell gondoskodnia a mellékvízmérők hitelesítéséről?
Mivel a mellékvízmérők az elkülönített vízhasználó tulajdonában vannak, ezért hitelességükről is az elkülönített vízhasználónak kell gondoskodnia. Az 58/2013. (II. 27.) Korm. rendelet szerint a mellékszolgáltatási szerződés alapjául szolgáló mellékvízmérő hitelesítéséről, rendkívüli vizsgálatáról az elkülönített vízhasználó saját költségén köteles gondoskodni.

16. Mennyi a vízmérők hitelesítési ideje?
- bekötési és törzshálózati 8 év
- mellékmérő elszámolásra 8 év
- mellékmérő költségosztásra korlátlan
- telki vízmérő 8 év
Telki vízmérő esetén az alábbiakat fontos, hogy szem előtt tartsuk: Az 58/2013. (II. 27.) Korm. rendelet 79. § (4) alapján az ivóvíz közműhálózatba bekapcsolt házi ivóvízhálózatot saját célú vízellátó létesítménnyel összekötni tilos! Ez azt jelenti, hogy a két rendszer csak fizikailag teljes mértékben elkülönített módon létesülhet és működhet (közöttük ún. vízszálmegszakítás biztosítása szükséges), annak érdekében, hogy a saját fúrt kút vize még hálózati nyomáscsökkenés (pl. csőtörés, karbantartás) esetén se juthasson az ivóvízellátó közüzemi hálózatba. Ennek közegészségügyi jelentősége kimagasló, a fenti előírás szigorú betartása szükséges! Másik fontos szempont, hogy amennyiben a kútból felhasznált víz a közüzemi szennyvízhálózatba kerül, ennek műszaki megoldására – Társaságunknál történő igénybejelentést követően – közműtervet kell készíteni és azt engedélyeztetni kell Társaságunknál.

17. Mikor lehet megtekinteni a Víziközmű Múzeumot?
A Víziközmű Múzeumot előre történő bejelentkezés alapján lehet látogatni.
Bejelentkezni a bakonykarszt@bakonykarszt.hu e-mail címen, vagy a 06-88-411-141/206-os telefonszámon lehetséges.

18. Van-e arra lehetőség, hogy az általunk (felhasználók által) kért időpontban egyenlíthessük ki a számlát (pl.: nyugdíj, fizetés után)?

A BAKONYKARSZT Zrt. a vízmérők leolvasását, és a mért felhasználás számlázását ütemezett rendben végzi mind az átlag szerinti, mind a havi olvasott felhasználási helyek esetén. Adott hónap elején érkező leolvasási adatok feldolgozása/rögzítése után a számlák ellenőrzése majd nyomtatása következik, ezt követően kerül sor a számlák Postai Logisztikai Központba történő szállítására.
A víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 58/2013. (II.27.) Korm. rendelet (továbbiakban: Vhr.) 65. § (5) bekezdése szerint:
 „A víziközmű-szolgáltató köteles a számla felhasználó részére történő eljuttatásáról oly módon gondoskodni, hogy a számla kiegyenlítésére a felhasználónak a kézhezvételtől legalább 8 nap rendelkezésére álljon. A felhasználó és a víziközmű-szolgáltató megállapodása alapján a számla elektronikus úton is kiállítható és eljuttatható a címzetthez.”
A jogszabályi rendelkezés alapján a jogalkotó nem határozta meg, hogy a szolgáltató adott hónapban mikor köteles a számlakibocsátásra, csak arról rendelkezett, hogy a teljesítési határidő előtt kell, hogy a felhasználó a számlát megkapja.
Az említett jogszabályi meghatározás a jogalkotó azon szándékát tükrözi, hogy legyen elég ideje a felhasználónak a számla teljesítésére. Annak előírása, hogy adott szolgáltató a felhasználó bármilyen jövedelmének (nyugdíj, fizetés stb.) érkezéséhez kösse a számlázást, a szolgáltatót hozná lehetetlen helyzetbe.
Társaságunknál lehetőségük van igényelni E-számlás szolgáltatást.
Az E-számla környezetbarát, mivel kiállításakor nem használunk fel papírt. E-számláit befizetheti elektronikus úton, így nincs sorban állás a postán.
Az E-számla nem ismer határokat. Így ha valaki külföldön él életvitel szerűen, de továbbra is szeretné megkapni az ingatlanra vonatkozó számláit (pl.: bérlői vannak), úgy ez az elektronikus számlákkal nem jelent akadályt. E-számlák szolgáltatásunkhoz nem kell mást tennie, mint regisztrálnia a www.bakonykarszt.hu oldal Online ügyfélszolgálatán.

A regisztrációt követően Profilja beállításai között tudja igényelni számlái elektronikusan történő kézbesítését.

19. Várpalota városba honnét jön a víz? Miként befolyásolja ez az összetételét?

A Várpalota - Pétfürdő kistérségi vízmű – amely Várpalota, Pétfürdő és Öskü községek részére szolgáltat ivóvizet – alapvetően karsztvizet, vagy átadott karsztvizet tároló vízadó képződményekre települt. A kistérségi vízellátó rendszer legjelentősebb, legnagyobb kapacitású vízbázisa a Bánta-pusztai-vízbázis, tartalék vízbázisa az ásványvíz minősítéssel rendelkező Inota karsztkút, valamint a Rákóczi úti kút. A Pét 6. sz. kút – a bántai vízzel kiegészítve – Pétfürdő számára szolgáltat vizet.
A Bánta-pusztai vízbázis a bakonyi hegyvonulat lábainál, a középső-miocén elején beszakadt Várpalotai-medence Ny-i peremén helyezkedik el, melyet mind Ny-ról, mind K-ről erősen töredezett és lepusztított dolomitmező fog közre.
A medence feltöltődését partszegélyi és lagunáris üledékképződés (Bánta-pusztai Formáció, Hidasi Barnakőszén Formáció, Fertőrákosi Mészkő Formáció), majd szárazföldi folyóvízi sodorvonalbeli és ártéri üledékképződés (Gyulafirátóti Formáció) jellemezte. A középső-miocén vulkáni működés nyomait a riolittufa-szint (TariDácittufa Formáció) jelzi. A pannon üledéksort uralkodóan pélites, alárendelten homokos, kavicsos rétegek (Csákvári Agyagmárga Formáció, Somlói Formáció) alkotják, melyeket nagy területen a kiédesedő lagunákban keletkezett mészkő (Nagyvázsonyi Mészkő Formáció) borítja. A pleisztocént lösz, áthalmozott lösz képviseli.
A (torton/bádeni) széntelepes összletetharántoló, középső-miocén (helvét/ottnangi-kárpáti) kavicsösszletre telepített Bánta 1.– 4. sz. kutak, melyek 123,3 m, 92,0 m, 95,0 m és 123,3 m mélyek, igen jó minőségű rétegvizet adnak, amely a vízbázis medenceperemi helyzetéből és a karsztvíz regionális áramlási irányából fakadóan átadott karsztvíznek minősülnek.
A 180,0 m-es Bánta 5. sz. kút már a széntelepes összleten kívül helyezkedik el és a triász fődolomitot csapolja meg.
A városi vízellátás keleti oldalról történő megtáplálására, valamint a bántai vízmű esetleges műszaki problémái esetére került bekapcsolásra az Inota karsztkút, mely Inota ÉNy-i belterületi határa közelében található. A kút talpmélysége: 76,0 m, a szűrőzött szakasz 67,28-72,45 m között van.
Az 1958. évben készített Rákóczi úti kút a bánta-pusztai vízbázistól DK-re, Várpalota belterületén található. Mélysége 408,5 m, a vízadó dolomit 300 m alatt található, védett helyzetben.
A karsztvíztároló képződmények felszíni elterjedési területei, illetve a korábbi időszakban folytatott bántai szénbányászati tevékenység által felszakított védőrétegek környezete, valamint a miocén rétegfejek kibukkanási területei miatt a kutak vízadója szennyeződés iránt fokozottan érzékeny. Hasonlóképpen sérülékeny helyzetű az Inotai- és a Péti vízbázis is. Emiatt a hasznosított vízkészlet védelme érdekében mindegyik vízbázis esetében lehatárolásra, majd határozati elrendelésre kerültek a vízbázisok védőterületei (kivétel a Rákóczi kút, ahol a dolomit 200 m vastagságú – vízzáró rétegeket is tartalmazó – üledéksor alatt található, védett helyzetben).
A hasznosított karsztvízkészlet kedvező minőségű, közepes keménységű, kalcium-magnézium hidrokarbonátos jellegű – így ivóvizek viszonylatában üdítő hatású –, a víz minősége rendkívül kedvező.
A hasznosított vízkészlet kedvező adottságainak hosszú távú megóvása érdekében az elrendelt védőterületek folyamatos fenntartása szükséges, ezen belül a kutak utánpótlódási területének szennyeződésektől való fokozott gondosságú megóvása szükséges.


20. Telefonon az automatával való ügyintézés nem könnyű. Nyílik-e lehetőség a call center helyett az ügyintézővel folytatott beszélgetésre?
A fogyasztóvédelmi törvény előírásai szerint a közszolgáltatást végző vállalkozások kötelesek telefonos ügyfélszolgálatot működtetni. A kialakított call center a mindenkor hatályos jogszabályi előírásoknak megfelelően működik Társaságunknál, visszatérni a korábbi gyakorlathoz sajnos nem lehetséges. A jelenleg működő rendszer előnye, hogy a felhasználóknak egy központi telefonszámot kell csupán ismernie, hogy a kapcsolatot felvehessék a BAKONYKARSZT Zrt-vel ill. ügyintézőinkkel. A menürendszer kialakítása során a tagolt, üzemmérnökségek szerinti felosztás a könnyebb és gyorsabb ügyintézést szolgálja. A felhasználók és a közszolgáltató védelmében a call centerbe befutó valamennyi hívás rögzítésre kerül, amelyeket 5 évig meg kell őriznünk.

21. Miért kell fizetni a plomba felszereléséért?
Ez az esetkör akkor fordul elő, ha a bekötési vízmérő előírt időszakos cseréjén kívül, a felhasználó külön megrendeli ezt a tevékenységet. Leggyakrabban a mellékvízmérők cseréje esetében találkozhatnak ezzel a felhasználók. Mivel a mellékvízmérők és a Társasház belső vízvezeték hálózata nem a BAKONYKARSZT Zrt. üzemeltetésébe tartozik és nem is a tulajdona – ezért ezeken a berendezéseken megrendelt munkákat térítési díj ellenében végezzük el, ugyanúgy, mint ahogy a mellékvízmérők újraplombálását (VIPAK zárógyűrűvel való ellátását) is. Ezeket a kiszállási- és plombálási díjakat Társaságunk építési-szerelési árképzése alapján számlázzuk ki.

22. Miből adódik a főmérő és az almérők közötti különbözet? Milyen megoldást javasolnak ennek felderítésére?
A BAKONYKARSZT Zrt. szolgáltatási pontja a Társasházak, ill. Lakóközösségek bekötési vízmérője (fővízmérője), és az erre kiállított elszámoló számla az ezen a bekötési fővízmérőn a Társasház, Lakóközösség által elhasznált, ill. megmért összes vízfogyasztást tartalmazza. Felhasználóinkat minden esetben tájékoztatjuk az esetleges különbözet lehetséges okairól, annak kivizsgálási lehetőségeiről. Ezek között a leggyakrabban észlelhető problémák a főmérő utáni belső hálózaton történő vízelfolyások, csőtörések, esetleg méretlen vízvételezés, azaz nem mellékvízmérősített felhasználás, az épületen belüli, mellékvízmérők utáni kismérvű vízfolyások. Azonban ezek kivizsgálása, felderítése - mivel ez a fővízmérő utáni belső hálózat már nem a BAKONYKARSZT Zrt. tulajdona - a Társasházak, Lakóközösségek feladata, ill. kötelezettsége (58/2013. (II.27.) Korm. rendelet 57. § (3) bekezdése). Természetesen a fent leírtakat még az esetleges mérési pontatlanságból eredő különbözet is növelheti, vagy akár csökkentheti is. Társaságunk minden esetben segítséget nyújt a különbözetet okozó problémák felderítésében (pl. a tulajdonunkban lévő hitelesített mérőedényt ingyen, bérmentve kikölcsönözzük a Társasházaknak, Lakóközösségeknek, amivel le tudják ellenőrizni a vízmérők mérési pontosságát).

23. A vízdíj befizetések feldolgozása lassú. Mi az oka, hogy a befizetés után pár nappal még kapunk tájékoztató levelet a fizetési határidő lejártáról?

A jelzett jelenség oka, hogy a Számlaközpont Zrt. rendszere csak azokat a számlabefizetéseket tudja rögzíteni, melyeket az ő felületükről indítanak (a Számlaközpont Zrt. felületéről indított bankkártyás fizetés).
Amennyiben a felhasználó a vízdíj számláit oly módon rendezi, melyben nem érintett a Számlaközpont Zrt. nyilvántartása (pl.: egyedi átutalás, csoportos beszedési megbízás), úgy az ő felületükön a befizetés nem kerül rögzítésre. Mivel ilyen esetekben a Számlaközpont Zrt. nem észlel befizetést, ezért rendszerük egy automatikus e-mailben felhívja a Felhasználók figyelmét, hogy hamarosan lejár a fizetési határidő.


24. Rendez-e a BAKONYKARSZT Zrt. nyílt napokat, ahol a felhasználók tájékozódhatnak a vízellátás, szennyvízelvezetés és -tisztítás folyamatairól és a hozzájuk kapcsolódó létesítményekről? Látogathatók-e a BAKONYKARSZT Zrt. által üzemeltetett létesítmények?

A korábbi években társaságunk évente egy-két alkalommal szervezett nyílt napot, amelynek keretében a meghirdetett időpontban és helyeken a felhasználók megismerkedhettek a BAKONYKARSZT Zrt. munkájával és az üzemeltetésünkben lévő létesítménnyel.
A meghirdetett időpontokon kívül az üzemeltetésünkben lévő létesítmények nem látogathatóak!
A BAKONYKARSZT Zrt. 2016. októberében, Veszprém Megyei Jogú Város mai értelemben vett vízművének 120 évvel ezelőtt történő üzembe helyezése alkalmából létrehozta és megnyitotta a Víziközmű Múzeumot Veszprémben, a Kittenberger utcában.
A Múzeumban a látogatóknak lehetősége van megismerkedni egyrészt az immár 120 éve működő Veszprémi ivóvízellátás emlékeivel, valamint az ugyanitt berendezett tematikus kiállítótermünkben tájékozódni az ivóvízellátás, szennyvízelvezetés és -tisztítás folyamatairól színes tablókon és az ott kiállított berendezéseken, anyagokon keresztül.
A Múzeum megtekintése díjmentes és előzetes bejelentkezés alapján látogatható.

Bejelentkezni a bakonykarszt@bakonykarszt.hu e-mail címen, vagy a 06-88-411-141/206-os telefonszámon lehetséges.

25. Hogyan kerülhet levegő az ivóvízellátó hálózatba?

Az ivóvízellátó hálózaton 1,5 – 6,0 bar között szolgáltatja a BAKONYKARSZT Zrt. az ivóvizet a vonatkozó előírásoknak megfelelően. A vízellátó rendszerbe levegő a közüzemi törzshálózaton esetlegesen előforduló csőtörések javítása alkalmával kerülhet be, de ezt a csőtörés megjavítása után kollégáink a tűzcsapokon keresztül történő mosatással minden esetben eltávolítják a rendszerből.
A felhasználóknál jelentkező víz-levegősödés leggyakoribb oka a belső (házi vagy csatlakozó) ivóvízhálózat meghibásodásából (meghibásodott szelep, stb.) adódhat. Ilyen esetben a belső hálózat megjavításával, - aminek üzemeltetése és karbantartása a felhasználó feladata - a levegősödés problémája is megoldódik.


26. A BAKONYKARSZT Zrt. által üzemeltetett létesítmények védettek-e az idegenek behatolása ellen?

A BAKONYKARSZT Zrt. által üzemeltetett létesítmények mindegyike rendelkezik behatolást jelző rendszerrel. Ezen kívül a nagyobb jelentőségű objektumoknál kamerás megfigyelő rendszer is üzemel. Ezen rendszerek a központi diszpécserközpontba vannak bekötve, ami azt jelenti, hogy illetéktelen behatolás esetén az ügyeletes diszpécser azonnali jelzést kap és megteszi a szükséges óvintézkedéseket, valamint értesíti az illetékes hatóságokat.


27. Mi az oka annak, hogy a létesítmények és környéke elhanyagolt?

Társaságunk folyamatosan törekszik létesítményeinek karbantartására, különösen a belterületi, vagy a belterülethez közeli védőterületeinken. Ez vegetációs időszakban igen komoly, nagy élő munkaerőt követelő feladat. Minden védőterületünkhöz évente legalább egy-két alkalommal eljutunk, de az erőforrás hiánynak köszönhetően erre többször nincs lehetőségünk.


28. A Társaság honlapja folyamatos fejlesztés alatt áll-e?

Igen, az elmúlt időszakban az online felületen számos, korszerű pozitív változás volt, mely segíti a felhasználók gyors ügyintézését:

  • lehetséges az ügyfélportálon való fizetés,
  • a honlapról elérhető az online ügyfélszolgálati felület,
  • az online felületen is lehet vízmérő állást bejelenteni.

29. Az online oldal felülete gyenge, nem lehet ügyet indítani és elintézni pl. egy felhasználóváltozást, hiába van regisztrálva az ember. Jó lenne, ha a nyomtatványok nemcsak world, hanem pdf formátumban, kitölthető módon is fenn lennének. Jó lenne, ha áttérne teljesen az online módozatra a szolgáltató: fizetés, felszólítás, hírlevél, befizetés, módosítás, tájékoztatás stb. Mind-mind mehetne interneten keresztül.

A jogszabályi előírások jelenleg nem teszik kötelezővé cégünk számára az elektronikus ügyintézés teljes körű kiterjesztését, emellett pedig jogszabályi kötelezettségeink vannak, amelyek az egyes ügyek személyes intézését (pl.: névátírás) pontosan leírják. Ezek szerint vannak olyan esetek, amiket jelenleg nem is lehetne elektronikusan intézni, a személyes jelenlét mindenképpen szükséges hozzá.
Az on-line ügyintézés bővítéséhez ez idáig nem volt meg a valódi alap infrastruktúra, azonban 2018-tól van egy üzemelő cég/hivatali/ügyfél kapu rendszer, amely biztosítja ez elektronikusan elvégzett ügyintézés jogi elfogadását a megfelelő erősségű tanúsítványon keresztül elvégzett autentikáció alapján.

Tehát jelenleg van egy olyan alap rendszer, amely alkalmas a "teljes" ügyintézésifolyamatrendszerünk elektronikus alapon történő átalakítására. Azonban ehhez az alábbi lépéseket mindenképpen el kell végeznünk:
1. A teljes ügyviteli folyamataink átgondolása,
2. Az elektronikusan elvégezhető tevékenységek kijelölése,
3. A szükséges ügyviteli szabályozás kidolgozása,
4. Az elektronikus űrlapok megszerkesztése,
5. Az üzletszabályzatunk módosítása,
6. Az ügyviteli folyamat bevezetése és alkalmazása.

Ez egy hosszan tartó folyamat és a hatékonysága is kérdéses, mivel jelenlegi Felhasználóink jelentős részének nincs ügyfélkapuja és amennyiben van is a használattal többségük nincs tisztában.

30. A honlapon célszerű volna olyan on-line tájékoztatás bevezetése, mely a karbantartásokról, vízhiányról, nyomásproblémáról naprakészen, sőt órára, percre készen működne. Tájékozódni lehetne a hiba várható elhárításának idejéről, illetve vízelzárás esetén – az ivóvíz vételezési lehetőségről.

A BAKONYKARSZT Zrt. facebook oldalának kialakítását már elkezdtük. Ez jelenthet részben választ a gyorsabb információ áramlás kérdéskörére. Itt azért azt meg kell jegyezni, hogy ez sem jelent minden esetben megoldást, mivel a közösségi oldalra is valakinek folyamatosat fel kell tenni az információkat, melyre a jelenlegi gazdasági helyzetben nincs kapacitásunk. Mind ezektől függetlenül dolgozunk azon, hogy olyan rendszert építsünk ki, amely a szolgáltatás korlátozásáról minél szélesebb felhasználói kört értesítsen a lehető leggyorsabban.


31. Van magánszemélyhez kötődő ingatlanom-, és céghez kötődő is. A vízfogyasztás lejelentése és informatikai oldala egyiknek ügyfélbarát, a másiknak nem.

Tekintettel arra, hogy egy email címhez csak egy partner tartozhat, így a megoldást csak az jelenti, ha külön email címen jelentkezik be, mint magán személy és külön email címen jelentkezik be, mint céges felhasználó.


ÜGYFÉLSZOLGÁLATAINK,
ÜZEMEGYSÉGEINK
ELÉRHETŐSÉGEI

hírleveleink

On-line Ügyfélszolgálat Mobil Alkalmazás
 
Várpalota térségi bántapusztai vízbázis biztonságba helyezése
KEOP-2.2.3/B/09-11
-2011-0003
Magyarország megújul


Készítette: